Browse
Recent Submissions
Item Obrazki z pól produkcyjnych. Rozwój roślin uprawnych.(Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowy Instytut Badawczy w Puławach, 2025) Bochniarz, AlinaUczniowie, którzy odwiedzają nasz instytut przy okazji różnych imprez, są zainteresowani zagadnieniami produkcji roślinnej, jednak często ich wyobrażenie o roślinach i surowcach rolnych jest zupełnie błędne. Ich wiedza bazuje na informacjach z reklam czy wpisów internetowych, które nieraz mają niewiele wspólnego z rzeczywistością. Dlatego w niniejszej broszurce zgromadzono sprawdzone podstawowe dane o wybranych gatunkach roślin uprawnych: wygląd w różnych fazach rozwojowych, sposób zbioru, wykorzystanie. Materiał ten może pomóc w weryfikacji informacji z innych źródeł, można go też wykorzystać do uzupełnienia wiadomości z lekcji botaniki, bo podaje przykłady nie spotykane zwykle w podręcznikach. Publikacja obejmuje zboża, ziemniak, burak cukrowy, rzepak, słonecznik i rośliny bobowate uprawiane na nasiona. Uwzględniono również chmiel i tytoń, chociaż ich plantacje zajmują w Polsce stosunkowo małą powierzchnię, gdyż są to rośliny uprawiane lokalnie i nie każdy może je obejrzeć w naturze. Zdjęcia są oryginalne, zostały w większości wykonane w zakładach doświadczalnych i hali wegetacyjnej IUNG-PIB. Ciekawym uzupełnieniem publikacji może być strona projektu "Rolnictwo bez tajemnic – internetowy przewodnik dla uczniów szkół podstawowych” (https://rolnictwobeztajemnic.iung.pl/), na której dodatkowo podano ogólne informacje dotyczące produkcji roślinnej i zamieszczono filmiki dotyczące omawianych zagadnień.Item Wycieczka na pole. Rośliny uprawne.(Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowy Instytut Badawczy w Puławach, 2025) Bochniarz, AlinaNa terenach wiejskich najwięcej miejsca zajmują pola produkcyjne. Rolnicy uprawiają na nich różne rośliny. To bardzo ważna praca, bo rośliny z upraw polowych są źródłem pożywienia dla ludzi. Oczywiście, zwykle surowce rolne nie trafiają bezpośrednio na nasze stoły, wcześniej są przetwarzane. Na przykład zebrane ziarno zbóż musi być najpierw przerobione na mąkę, kaszę czy płatki. Również produkcja zwierzęca, z której mamy mięso, mleko i jaja, jest zależna od upraw polowych, bo zapewniają one paszę dla zwierząt gospodarskich. W broszurce opisano wybrane gatunki roślin uprawianych na polach: zboża, ziemniak, burak cukrowy, rzepak, słonecznik, rośliny bobowate, chmiel i tytoń. Publikacja zawiera ich zdjęcia w kolejnych fazach wzrostu i rozwoju, aż do zbioru plonu. Więcej informacji na ich temat znajduje się na stronie projektu „Rolnictwo bez tajemnic – internetowy przewodnik dla uczniów szkół podstawowych”, na której zamieszczone są również krótkie filmiki dotyczące ich uprawy (https://rolnictwobeztajemnic.iung.pl/). Broszurka jest przeznaczona dla uczniów początkowych klas szkoły podstawowej, ale w ofercie naszego instytutu* znajduje się również książeczka „Obrazki z pól produkcyjnych. Rozwój roślin uprawnych”, o poszerzonym zakresie wiadomości.